Ontmoeten, aandacht, elkaar scherp houden, betrokkenheid bij de wereld en bij elkaar, verdieping en bezinning.

Agenda

Orgelconcert

Datum: zondag 27 augustus
Tijd: 16:00 uur

Orgelconcert door Wietse Meinardi

Programma

500 jaar na Luther en Passacaglia’s

1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)

  • Passacaglia in c (BWV 582)

2. Georg Böhm (1661-1733)

  • Vater unser im Himmelreich

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

  • Ein feste Burg ist unser Gott (uit BWV 80), bew. A. de Jong
  • Ein feste Burg ist unser Gott (BWV 720)

3. Max Reger (1873-1916)

  • Benedictus (Op. 59,9)
  • Te Deum (Op. 59,12)

4. Jan Zwart (1877-1937)

  • Fantasie over het Lutherlied ‘Een Vaste Burg’ (4 delen)

5. Cornelis de Wolf (1880-1935)

  • Passacaglia en Fuga over ‘Wie maar de goede God laat zorgen’

Toelichting

Dit jaar wordt 500 jaar kerkreformatie in alle toonaarden herdacht, ook in Assen.

Het Lutherlied bij uitstek Ein feste Burg ist unser Gott neemt daarom een centrale rol in in het programma. Er klinken van dit lied bewerkingen van Johann Sebastian Bach, maar ook de bekende Fantasie van Jan Zwart. Het lied Vater Unser im Himmelreich werd ook door Luther geschreven, het wordt hier gespeeld in een prachtige bewerking van Georg Böhm.

Centraal in het programma klinkt juist katholieke kerkmuziek, al was het maar vanwege de expositie Een storm van beelden, die de Adventskerk momenteel een katholieke uitstraling geeft. Van Max Reger worden 2 bewerkingen gespeeld van melodieën uit de katholieke liturgie: Benedictus en Te Deum.

De katholiek Reger schreef overigens ook veel bewerkingen over juist protestantse kerkliederen (o.a. ook zijn bekende koraalfantasie over Ein feste Burg ist unser Gott.)

Het concert opent en besluit met twee Passacaglia’s (met Fuga’s). Die van Bach is onovertroffen, die van Cornelis de Wolf is twee eeuwen later geschreven en is eveneens een gave compositie. Het is boeiend beide stukken met elkaar te vergelijken. Bach schreef zijn compositie op een vrij thema, De Wolf koos een liedmelodie als thema. Invloeden van Bach, Reger en Jan Zwart zijn onmiskenbaar in zijn compositie.

De werken uit de tweede helft van het programma vragen eigenlijk om andere orgeltypes dan het Van Vulpen-orgel uit 1970. Het is een avontuur om deze werken juist op dit orgel te spelen. Door de fraaie intonatie en de goed klinkende ruimte blijkt het instrument -met creatief registreren- meer aan te kunnen dan wat je in eerste instantie zou vermoeden.

Wietse Meinardi

Wietse Meinardi (1966) studeerde orgel en kerkmuziek aan de conservatoria te Groningen en Arnhem met als bijvak piano. Docenten waren o.a. Johan Beeftink, Theo Jellema en Bert Matter (improvisatie). In 1990 en 1991 behaalde hij diploma’s voor orgel en kerkmuziek. Later studeerde hij enkele jaren verder bij Cor Ardesch.

Hij geeft vaak soloconcerten in binnen en buitenland en is ook geregeld te horen als begeleider van koren en solisten. Hij houdt van een originele programmering, waarbij naast oudere werken haast altijd ook plaats is voor eigentijdse muziek.

Hij is initiatiefnemer en organist van het muziektheaterprogramma Geachte Heer Bach, een stuk dat vanaf 2013 met succes al in meer dan 30 kerken werd uitgevoerd.

Hij hoofdorganist van de Adventskerk en ook organist van De Bron, beide in Assen.

Sinds zijn studie leidde hij vele orgel- en pianoleerlingen op via Muziekschool Wietse Meinardi.

Ook is hij actief als orgeladviseur, waartoe hij een opleiding in Heidelberg en Ludwigsburg (D) volgde.


Dit concert wordt uitgevoerd in het kader van Musica pro Deo.

Voor meer informatie over Musica pro Deo wordt verwezen naar de webpagina’s ‘Kerkmuziek en liturgie‘ en ‘Bijzondere diensten‘.

De vieringen en concerten zijn gratis toegankelijk. Er wordt wel een ruimhartige bijdrage bij de uitgang gevraagd om goede kerkmuziek blijvend mogelijk te maken.

« Terug naar het overzicht